Tenta 1: CHEeeeeeCK!
Tjoho, tenta 1 av 7 avklarad! Det var den på engelska, så det kanske inte var den tuffaste av dem. Men ändå. Den är klar!
Däremot måste jag raljera lite till över det franska skolsystemet. För ibland... undrar man. Jag vet att det är för att jag pluggar på en grande école och att det inte riktigt är likadant på alla andra utbildningar. Men är inte det nästan värre? På mitt plugg går alltså den väntande eliten. Frankrikes framtida ledare. De betalar 80 000 kronor per år. För vad? För att tenta något de inte pluggat till och som de får ut tentan till i förskott!?
Ja. Det är så illa. Och det är vanligt, det är inte ens fusk. Lärarna gör det ibland t o m medvetet! Det är La Système Française! Jag höll på att dö när jag fick ut tentan och tänkte: "men den här har jag ju på min dator?" Nästa tanke: "Men är jag dum eller, varför gjorde jag den inte hemma?!" Jag hade nämligen bara kollat upplägget, konstaterat att den här vore kul att få skriva - den handlar ju om Unilever och dem och deras kunder har jag ju arbetat mot/med på JD. Kul! Men sen hade jag lämnat den åt sidan med tanken att "ja ja ingen är väl så dum att de skickar ut den riktiga tentan?" Och jag ser ju att jag kan principerna, gäller bara att läsa på lite generellt så får vi se. Jaha, tji fick jag. Men jag kan i alla fall stolt säga att jag svarade på alla frågor ur huvudet och alltså inte fuskade. Det känns ju bra. Tror jag. Eller...? Lite fadd smak ändå.
Sen måste jag säga, för att vara ett prov i International Marketing, så var det förvånansvärt lite marknadsföring i den. Lite var det. Men mycket var till för att retas med fransmännen och förvirra dem med svåra ord som inte var relevanta i kontexten för att se om de nappar på betet - fransmän gillar fina ord. Ännu mer var det ren och skär läsförståelse! Tänk nationella proven. Läs en artikel. Svara på om det här stod med i texten.
Lite var för att fylla upp hål i fransmännens kunskap, sånt som vi i resten av Europa anser självklart, men som av någon anledning inte nått de latinsk talande länderna. Vad är skillnaden mellan kvantitativa och kvalitativa undersökningar? Vad är skillnaden mellan primary och secondary research? Field och desktop research? Inget svårt för resten av Europa. Gallimatias för fransmän. Det här landets kritiska förmåga är inte helt på topp. Vet de inte skillnaden på metoderna - hur ska de då kunna vara metodkritiska? Källkritiska? Men å andra sidan är det gratispoäng för oss på tentan. En 5, 6 stycken eller så, av 40. Ja tack.
Den roligaste frågan var ändå den här (lite förkortat):
A Texan man is very concerned about kissing a mans cheek when doing business in Europe. Since he is from another culture it will likely not cause any problems. Which of these customs formats matches his situation the closest:
a) electives
b) excluxives
c) imperatives
d) alternatives
e) cultural rules
Tja få se... han är inte folkvald. Eller särskild vald alls. Han är inte exklusiv. Inte heller är han en uppmaning. Kanske lite alternativ. Men nej. Det är ju en kulturell situation. Helt klart. Det roliga är att jag slår vad om att hälften av fransmännen kryssar nåt av de andra!! Därför att det låter fint och de inte vet vad det betyder - dvs de ser inte att det står gallimattias rent ut sagt. Vilken underfundig lurfink vår professor är! Han fullkomligen älskar att tortera dessa fransmän! You've gotta love him.
Ja, jag fick ju knappast full pott. Nej nej. Det fanns en del klurigheter med! Exempelvis; är det i Asien eller Latinamerika man kan fråga asterologer hur man ska göra innan en affär? Och vilken av dem är mest kollektivistiska? Ja, det beror ju lite på hur man ser det. I många latinamerikanska länder är gruppsammanhållning otroligt viktigt, men titta på Iran och Irak och deras familje- och klanmentatiltet? Ja du.
Och även jag går i fällor. Även Erasmusar missar. Tänker för snabbt. Absolut. Men! 3 terminspoäng avklarade, och jag klarade mig nästintill bara på kunskaper i engelska, kritisk tänkande och en och annan teori från mina studier på Linköping. Det är ju nästan för bra för att vara sant, eller? Det är vid sådana tillfällen jag tackar det svenska skolsystemet, klappar mig lite på huvudet och tänker: Det är allt bra skönt att vara Erasmus.
Däremot måste jag raljera lite till över det franska skolsystemet. För ibland... undrar man. Jag vet att det är för att jag pluggar på en grande école och att det inte riktigt är likadant på alla andra utbildningar. Men är inte det nästan värre? På mitt plugg går alltså den väntande eliten. Frankrikes framtida ledare. De betalar 80 000 kronor per år. För vad? För att tenta något de inte pluggat till och som de får ut tentan till i förskott!?
Ja. Det är så illa. Och det är vanligt, det är inte ens fusk. Lärarna gör det ibland t o m medvetet! Det är La Système Française! Jag höll på att dö när jag fick ut tentan och tänkte: "men den här har jag ju på min dator?" Nästa tanke: "Men är jag dum eller, varför gjorde jag den inte hemma?!" Jag hade nämligen bara kollat upplägget, konstaterat att den här vore kul att få skriva - den handlar ju om Unilever och dem och deras kunder har jag ju arbetat mot/med på JD. Kul! Men sen hade jag lämnat den åt sidan med tanken att "ja ja ingen är väl så dum att de skickar ut den riktiga tentan?" Och jag ser ju att jag kan principerna, gäller bara att läsa på lite generellt så får vi se. Jaha, tji fick jag. Men jag kan i alla fall stolt säga att jag svarade på alla frågor ur huvudet och alltså inte fuskade. Det känns ju bra. Tror jag. Eller...? Lite fadd smak ändå.
Sen måste jag säga, för att vara ett prov i International Marketing, så var det förvånansvärt lite marknadsföring i den. Lite var det. Men mycket var till för att retas med fransmännen och förvirra dem med svåra ord som inte var relevanta i kontexten för att se om de nappar på betet - fransmän gillar fina ord. Ännu mer var det ren och skär läsförståelse! Tänk nationella proven. Läs en artikel. Svara på om det här stod med i texten.
Lite var för att fylla upp hål i fransmännens kunskap, sånt som vi i resten av Europa anser självklart, men som av någon anledning inte nått de latinsk talande länderna. Vad är skillnaden mellan kvantitativa och kvalitativa undersökningar? Vad är skillnaden mellan primary och secondary research? Field och desktop research? Inget svårt för resten av Europa. Gallimatias för fransmän. Det här landets kritiska förmåga är inte helt på topp. Vet de inte skillnaden på metoderna - hur ska de då kunna vara metodkritiska? Källkritiska? Men å andra sidan är det gratispoäng för oss på tentan. En 5, 6 stycken eller så, av 40. Ja tack.
Den roligaste frågan var ändå den här (lite förkortat):
A Texan man is very concerned about kissing a mans cheek when doing business in Europe. Since he is from another culture it will likely not cause any problems. Which of these customs formats matches his situation the closest:
a) electives
b) excluxives
c) imperatives
d) alternatives
e) cultural rules
Tja få se... han är inte folkvald. Eller särskild vald alls. Han är inte exklusiv. Inte heller är han en uppmaning. Kanske lite alternativ. Men nej. Det är ju en kulturell situation. Helt klart. Det roliga är att jag slår vad om att hälften av fransmännen kryssar nåt av de andra!! Därför att det låter fint och de inte vet vad det betyder - dvs de ser inte att det står gallimattias rent ut sagt. Vilken underfundig lurfink vår professor är! Han fullkomligen älskar att tortera dessa fransmän! You've gotta love him.
Ja, jag fick ju knappast full pott. Nej nej. Det fanns en del klurigheter med! Exempelvis; är det i Asien eller Latinamerika man kan fråga asterologer hur man ska göra innan en affär? Och vilken av dem är mest kollektivistiska? Ja, det beror ju lite på hur man ser det. I många latinamerikanska länder är gruppsammanhållning otroligt viktigt, men titta på Iran och Irak och deras familje- och klanmentatiltet? Ja du.
Och även jag går i fällor. Även Erasmusar missar. Tänker för snabbt. Absolut. Men! 3 terminspoäng avklarade, och jag klarade mig nästintill bara på kunskaper i engelska, kritisk tänkande och en och annan teori från mina studier på Linköping. Det är ju nästan för bra för att vara sant, eller? Det är vid sådana tillfällen jag tackar det svenska skolsystemet, klappar mig lite på huvudet och tänker: Det är allt bra skönt att vara Erasmus.
Kommentarer
Trackback