Absolut arbete

Det är i International Marketing, vi ska välja en produkt som finns i flera länder, vilken gärna skall använda sig av olika strategier eller möta olika problem i de andra länderna. Vad tog vi? Absolut Vodka så klart! Vi är ju svenskar - pourqui pas en profiter?
Absolut är verkligen utstuderad i sin marknadsföring, samma enkla produkt, men så annorlunda marknadsförd i olika länder. Har ni förresten märkt av deras nya medvetenhets-kampanjer? New Orleans 2007, för att skänka pengar till Katrinas offer. För att inte tala om deras Naked-kampanj, där de tar bort etiketten från flaskan för att visa att insidan är viktigare än utsidan, mot fördomar, för mångfald. Det i kombination med att det finns Absolut-applikationer till I-phone och jag är säker på att de åter kommer bli ett märke i tiden.
Frågan är om de klarar av konkurrensen? Grey Goose som superpremiumvodka och Koskenkorva som billig av god kvalitet. Det får vi helt enkelt vänta och se, men tills dess så väntar jag med spänning på fler skojiga kampanjer. Leve kreativiteten, det säger jag bara!
Kommentarer
Trackback